En torshammer med runer fra Købelev på Lolland

IMAG0096

Den dag Anders Rasmussen fra Museum Lolland-Falster kom forbi med genstande til danefævurdering var en af de dage, hvor timerne flyver af sted, mens man er på arbejde. Blandt sagerne var nemlig en torshammer fra 900-tallet med runer, som Torben Christjansen havde fundet ved Købelev. Genstanden er støbt i bronze og har rester af forsølvning eller fortinning samt forgyldning. Blandt de ca. 1000 torshammere, som indtil videre er fundet i det nordlige Europa, er det lille nye fund den eneste med runer på, så derfor er den noget helt særligt.

Fundet er også interessant, fordi det, vi ellers har bevaret af vikingernes skriftkultur i Danmark, er domineret af de ca. 260 runesten, som er fundet i Danmark og det sydlige Sverige. Andre genstande med runer på fra vikingetiden er ret sjældne, og de giver et andet indtryk af skriftkulturen end de ofte ret formelbundne runestenstekster.

Den lille torshammer fra Købelev har fletværksornamentik på den ene side af hammerhovedet og en kort runeindskrift på den anden. Runerne svinger i højden fra 3 til 7 mm, så det har krævet præcision at få dem ristet på genstanden. Det tog noget tid at få vristet meningen ud af indskriften; dels er runerne små, dels er overfladen meget korroderet efter genstandens 1100 år lange ophold i jorden. Men efter at have haft genstanden under mikroskop og vendt skråen en ekstra gang faldt tiøren. Omsat til latinske bogstaver ser runeindskriften således ud:

hmar x is

Det kan man oversætte til moderne dansk ’Hammer er’, hvor det lille kryds angiver et skilletegn mellem de to ord. Skrevet på mere mundret moderne dansk står der altså ’Dette er en hammer’. Runeristeren har glemt eller udeladt det første a i ordet ’hammer’, og han har spejlvendt s-runen. Dette kunne tyde på, at han ikke er særlig øvet, men han har alligevel formået at få plads til en indskrift på meget lidt plads.

Indskrifttypen, i dette tilfælde dét, at man skriver på en genstand hvad det er, er kendt fra de ældste runeindskrifter i jernalderen og frem til middelalderen, det vil sige gennem hele runeskriftkulturens historie. Den slags lidt primitive indskrifttyper tilhører de første trin af en persons skrivefærdigheder, hvis man sammenligner med teorier om læse- og skrivekyndighed. Når vi finder så mange af den slags runeindskrifter i oldtiden, tyder det på et samfund, hvor skriftkyndigheden ikke har været voldsomt høj. Det har med andre ord ikke været hvermands”eje” at kunne læse og skrive, så alene det, at vedkommende har kunnet skrive, har formentlig forsynet ham eller hende med lidt ekstra status.

De små torshammere fra vikingetiden blev brugt som amuletter. Der har været tvivl om, hvorvidt genstandstypen forestiller hammere, fordi skaftet er for kort, og hovedet er symmetrisk. Men nu ser det ud til, at vi har bevis for, at genstandstypen virkelig er hammere, og så ligger det jo lige for at knytte hammeren til Thor, som vi kender det fra mange skriftlige kilder samt en enkelt runeindskrift fra Øland. Det er jo – undskyld udtrykket – hammerfedt!

IMAG0100

29 Kommentarer til “En torshammer med runer fra Købelev på Lolland ”


  1. 1 Steen Agersø 12. juni 2014 kl. 14:46

    Tak for tolkningen af hammeren, Lisbeth
    …og endnu engang tillykke til Torben med fundet.

    Jeg sidder og tænker på, om runerne måske i stedet for “Dette er en hammer” kunne oversættes som værende i bestemt form: “Dette er Hammeren”.
    Jeg spørger, fordi den sidste sætning vel ville give en mere direkte henvisning til verdens mest berømte hammer, nemlig specifikt Thors hammer?

    Mvh. Steen Agersø
    http://www.historieinfo.dk

  2. 2 Ragnhild Ljosland 12. juni 2014 kl. 15:08

    For et utrolig morsomt funn! Er det greit om jeg bruker dette bildet i runologikursene jeg underviser ved Centre for Nordic Studies?

  3. 3 Diana Pedersen 12. juni 2014 kl. 15:10

    This is fascinating!!! What an amazing find. I wish I could see it in person.

  4. 4 Lisbeth Imer 12. juni 2014 kl. 15:19

    Hello Diana, you will be able to see it in person, if you’re in Denmark next year. I am pretty sure that the find will be shown in our temporary exhibition on stray found objects (Danefæ – the Danish version of treasure trove). You are more than welcome!

  5. 5 Lisbeth Imer 12. juni 2014 kl. 15:20

    Hej Ragnhild, ja værsgo! Det er mig selv, der har taget fotoet med min mobiltelefon, men hvis kvaliteten er ok, så må du gerne det.

  6. 6 Lisbeth Imer 12. juni 2014 kl. 15:29

    Hej igen Steen, også lige et svar her. Det er helt rigtigt, at man ikke skelnede mellem bestemt og ubestemt form i vikingetidens sprog, så det er da bestemt en mulig tolkning. Men nok svær at bevise ligesom så meget andet. Det kan jo være både det ene og det andet.

  7. 7 Carl L. Thunberg 12. juni 2014 kl. 18:06

    Ett underbart fynd!
    Skulle det kunna gå att ordna bilder, inklusive bilder på runinskriften ?
    Jag skulle mycket gärna skriva något om detta.

    Med vänlig hälsning,

    Carl L. Thunberg

  8. 8 Anders Kiiehn Hansen 12. juni 2014 kl. 19:17

    Vil den blive udstillet på MLF eller Nationalmuseet efter Peter har vurderet den? Givet det også er ham der vurdere fra den tidsperiode?vil vildt gerne se den tæt på, den er jo ganske flot, og når man alligevel er i området og grave!

  9. 9 kim Pierri 12. juni 2014 kl. 20:10

    Tag den Lasse Sonne

  10. 10 Håkan 12. juni 2014 kl. 21:08

    Stort grattis till ännu ett fantastiskt fynd. Hur många föremål med runor har hobbyn lämnat in till Nationalmuseum de senaste åren?

  11. 11 Niels Gissel 13. juni 2014 kl. 00:01

    For mig lyder det mere som en magisk formular. ‘Hammer er!”, ligesom i bibelen, hvor gud siger; ‘Der være lys’/’Lux fiat’/’Yehi or’.

  12. 12 Lisbeth Imer 13. juni 2014 kl. 06:47

    Hej Anders, vi kommer til at vurdere den i fællesskab her på NM – det er jo et vigtigt fund, som berører flere problematikker! Jeg er ganske sikker på, at den kommer i danefæudstillingen i 2015, og hvad der derefter skal ske, har vi ikke besluttet endnu.

  13. 13 Lisbeth Imer 13. juni 2014 kl. 06:56

    Hej Håkan, hvis du med “de seneste år” mener siden 2011, så er der indleveret mellem 20 og 25 genstande med runer og latinske bogstaver (det er inklusive de middelalderlige amuletter med latinske bogstaver, som du garanteret har hørt om før her på bloggen og andre steder). Mængden af indleverede fund med runer er højere, hvis vi tæller udgravningsfund med. Der var noget med en runesten i Ribe i 2011 … :-) og der er også andre udgravninger, hvor man har fundet genstande med runer.

  14. 14 Lisbeth Imer 13. juni 2014 kl. 06:58

    Hej Niels,
    Ja, jeg kan godt forstå du synes det lyder lidt særpræget, men man skal tænke på, at indskriften blev forfattet for mere end 1000 år siden, hvor man havde en lidt anderledes sprogbrug. Vi kender en del andre fund, hvor indskriften slet og ret nævner den genstand, den er ristet på (‘ske’ på en ske, ‘ben’ på et stykke ben, ‘nål’ på en nål osv.), så jeg tror ikke rigtig, der er noget magisk i det. Man skal nok snarere se det som et udtryk for en skriftkultur, som ikke er voldsomt udviklet.

  15. 15 Lisbeth Imer 13. juni 2014 kl. 07:00

    Hej Carl,
    Hvis det drejer sig om en avisartikel, så kan jeg henvise dig til vores presseansvarlige Henrik Schilling henrik.schilling@natmus.dk. Han har nogle gode billeder af genstanden.

  16. 16 Flemming Rickfors 13. juni 2014 kl. 16:56

    Lad mig starte med at lykønske finder og forsker med et ufatteligt vigtigt fund.

    Jeg har, som så mange andre, luret lidt på hvad det er vi her ser frem for os. Det gør jeg som regel ved at anskue helheden; runer, udsmykning og amulet samlet. Jeg mener det var således smeden og ejeren udtænkte håndværk i samtiden.

    Jeg er enig i at hvad vi ser i Yngre Futhark må være “hmar x is”. Og hvorledes runerne er rejst, samt læseretning fra venstre mod højre, gør at vi må anskue hammeren med hovedet øverst og skaftet nedad (som I også gør på billedet).

    Men efter runerne følger følger en afbildning af “valknútr, walknot” eller valknuden (de kæmpendes knude).

    Der mener jeg vi samlet må læse “Hammeren er valknuden”.

    Da vi samtidig ved at den symbolske Thors Hammer-amulet tjener formålet at være en ”Hamingja”-amulet, dvs. en amulet der bringer “held og lykke når det gælder”, mener jeg at sætningen “Hammeren er valknuden” er en kenning for ”þórr vigi” (þur uiki, Thor kæmper) på f.eks. Glavendrup-stenen, Odense (DR 209), dateret til 900 tallet e.Kr., Virring-stenen, Midtjylland (DR110) fra slutningen af 900 tallet e.Kr., og Sønder Kirkeby-stenen, Maribo, Lolland (DR 220) fra slutningen af 900 tallet e.Kr.

    Torslunde ligger, sikkert ikke helt tilfældigt, i Købelev sogn. Mit gæt er derfor at landelens Hedenske Høje i 900 tallet har været gode gamle Thor, og at amuleten er båret for at give ejeren Thor’s styrke til at vinde sejr når det var påkrævet.

  17. 17 Flemming Rickfors 13. juni 2014 kl. 19:29

    Så min forklaring er nemmere at visualisere, har jeg fremhævet runer og kunst på hammeren i denne billedmanipulation. I øvrigt undskyld de slåfejlder indsneg sig ovenfor.

    http://i125.photobucket.com/albums/p54/odinkarr/ThorshammerKobelevLolland_zps12ecf086.jpg

  18. 18 Lisbeth Imer 16. juni 2014 kl. 07:01

    Hej Flemming, tak for dine kommentarer! Der er selvfølgelig rig mulighed for at tolke på indskriften, sådan som du også viser. Indskriften som type er kendt fra en masse andre runeindskrifter Norden over, hvor man skriver genstandens betegnelse på genstanden: ‘ben’, ‘ske’, ‘kam’ eller ‘dette er et ben’. På vores hammer her, står der bare ‘hammer er’, og derfor er det muligt, at et ‘dette’ er underforstået; der har jo været begrænset plads.
    På din tegning viser du i øvrigt m-runen med et v-lignende hoved. Det er forkert – den har et nærmest rhombisk hoved ligesom Duesminde-indskriften, som du kan læse mere om her http://runer.ku.dk/VisGenstand.aspx?Titel=Duesminde-remendebeslag/fibula
    Sekvensen þur : uiki på Glavendrup-stenen og andre betyder ‘Thor vie’ – ikke ‘Thor kæmper’.
    Men som sagt – der er jo altid plads til yderligere gisninger og tolkninger.

  19. 19 Flemming Rickfors 16. juni 2014 kl. 12:14

    Kære Lisbeth,

    Jeg er enig i at Maðr (M)-runen er rejst identisk til hvorledes vi ser det på bælteenden fra Duesminde(DR NOR2003;6. Det betyder formentlig at den lodrette stav har været ført halvvejs igennem “rhomben, gåseøjet”, så vi genkender den normale Maðr (M)-rune.

    Jeg er også enig i at vi må opfatte “þur : uiki” som “Thor vier”, og det leder mig straks videre til hvad vi ser på hammerens revers. Jeg har optegnet hvad jeg har kunnet se her:

    http://i125.photobucket.com/albums/p54/odinkarr/ThorshammerKobelevrevers_zps5a98cecd.jpg

    At valknuden (de kæmpendes knude)ikke forekommer på reversen, mener jeg understøtter at denne må skulle knyttes til de rejste runer, og at vi derfor skal fortolke dette som “Hammeren er valknuden”.

    Det følger fra denne slutning at ansigtet gengivet på hammerhovedets revers må være en afbildning af Thor, hvis øjne og ører skal lede hammeren og ejermand på rette vej.

  20. 20 Lisbeth Imer 16. juni 2014 kl. 14:54

    Hej igen Flemming, jeg er ked af at kvaliteten af fotoet af hammerens ornamentside ikke er så god, men jeg tror der gemmer sig samme slags trekantornamentik på skaftet som på forsiden. Man kan bare ikke se det for korrosion og snavs.

  21. 21 Gard E. 19. juni 2014 kl. 11:16

    Dette er ikke den eneste Tors hammer med runer, slik som det står i begynnelsen av blogginnlegget.

    “Blandt de ca. 1000 torshammere, som indtil videre er fundet i det nordlige Europa, er det lille nye fund den eneste med runer på, så derfor er den noget helt særligt.”

    I skrivende stund er det for salg en hammer med runer på Ebay. Denne har flere runer på hammerskaftet:

    http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=141323234001&fromMakeTrack=true&ssPageName=VIP:watchlink:top:en

    Hammerskaftet synes å ha to linjer med runer. Over perforeringen på hammerskaftet synes det også å være minst en rune.

  22. 22 Lisbeth Imer 19. juni 2014 kl. 12:30

    Hej Gard, jeg tror det du kan se på den hammer er utilsigtede ridser. Det ser for tilfældigt ud til at det kan være runer. Men tak skal du have for at holde øjnene åbne! Mvh Lisbeth

  23. 23 Alfred Becker 23. juli 2014 kl. 13:34

    In my opinion the runes are cleverly calculated and composed. The rune R is quite deliberately placed in the center, the biggest in size. It refers to Thor, whose “ride” through the skies causes the thunder while the hammer, Mjölnir, produces the thunderbolt. This charm seems to be supported by rune names, numbers and value. If so it would rank among the most significant finds of the pagan past.
    For more see: http://www.franks-casket.de/english/appendix11.html
    As for the picture I would like your permission to use it for that article.

  24. 24 Lisbeth Imer 4. august 2014 kl. 08:17

    Dear Alfred,
    I have been away on vacation and just returned to the computer today. All entries to the blog must be approved by one of us bloggers, and as I have been away, your comments would have to wait a couple of weeks. I’m sorry about that. However, it is always good to have a different or a contributing view on new finds and readings, so thank you for that. You are welcome to use the picture in your article, as long as you clearly refer to the National Museum of Denmark.
    All the best, Lisbeth

  25. 25 Johnf482 9. august 2014 kl. 23:54

    I really appreciate this post. I’ve been looking all over for this! Thank goodness I found it on Bing. You’ve made my day! Thanks again! efaadedckdee

  26. 26 Lisbeth Imer 11. august 2014 kl. 11:00

    That’s just wonderful, John!

  1. 1 Amulet kladiva z Købelevu | Forlǫg Pingback til 13. juni 2014 kl. 06:42
  2. 2 To jest młot. Młot Thora Pingback til 29. juni 2014 kl. 16:01
  3. 3 Amuletă „Ciocanul lui Thor” descoperită în Danemarca | SciNews Pingback til 30. juni 2014 kl. 13:46

Efterlad en kommentar